Pages

Subscribe:

Monday 20 February 2012

NEGARA BANGSA

Jelaskan konsep negara bangsa. Bincangkan apakah faktor-faktor yang menyebabkan pembentukan negara bangsa seperti Sepanyol, England dan Perancis ?

 Pendahuluan
·         Tamadun awal kecenderungan bermula di tepi sungai. Contoh tamadun awal seperti tamadun Mesir, Hwang Ho, Indus, Mesopotamia.
·          Dari petempatan awal berkembang menjadi sebuah bandar kemudiannya menjadi negaran kota, empayar dan seterusnya sebuah empayar.

Isi-isi penting

Konsep negara bangsa
·         Negara bangsa – berakhirnya kuasa golongan bangsawan, autonomi tempatan dan keistimewaan bersifat dan pengaruh gereja katolik Rom.
·         Negara bangsa merujuk kepada sebuah negara yang bebas daripada konsep dunia empayar dan mempunyai pemerintahan tersendiri.
·         Mempunyai bahasa kebangsaan, tentera kebangsaan, sempadan wilayah dan hak untuk mengubal undang-undang sendiri.
·         Sejarah kemunculannya bermula pada abad ke 15 M selepas zaman Renaissance di Eropah.

Faktor-faktor pembentukan negara bangsa

Perkembangan zaman Renaisance
·         Zaman ini mengubah sikap dan pemikiran orang eropah tentang perasaan kebangsaan dan kesetiaan kepada negara. Sebelum ini memberi kesetiaan kepada golongan bangsawan yang menguasai wilayah tertentu. Zaman Renaissance berjaya menyatukan semua bangsa Eropah dalam sebuah negara yang dulunya mengamalkan undang-undang, adat, bahasa yang berbeza. Contohnya di Perancis, suku kaum Norman, Briton Burgundia dan Gaul berjaya disatukan.

Kemerosotan kuasa golongan Feudalisme
·         Golongan feudalisme (golongan bangsawan, penguasa autonomi tempatan, lord, golongan adapt dan gereja) berpengaruh dalam politik zaman pertengahan. Pengaruh mereka merosot kerana timbul kesedaran politik, idea kedaulatan bangsa dan penyetuan negara bangsa serta keinginan supaya wujud kuasa autonomi tunggal dalam sesebuah negara. Kuasa feudal tidak lagi diterima oleh masyarakat. Contoh di Englang semasa Raja Henry VII berjaya mengubal undang-undang baru yang melarang golongan feudal memakai pakaian khas, melarang tubuhkan tentera sendiri.

Kesan dari Perang Salib
·         Permusuhan diantara orang Islam dan Kristian berakhir kepada peperangan salib selama 200 tahun disebabkan Bani Umayyah menguasai Palestine. Semasa peperangan itu pemerintah Eropah mendapatkan bantuan golongan Vassal yang mempunyai tentera daripada golongan serf. Apabila tentera serf membantu raja Eropah, kekuatan tentera golongan Vassal semakin kurang. Lebih-lebih lagi serf yang pulang dari medan perang tidak kembali semula kepada vassal. Peluang ini digunakan oleh raja untuk melancarkan perang bagi memerangi vassal dan membentuk negara bangsa. Perang Salib juga memberi peluang kepada bangsa Eropah untuk ke timur tengah dan melihat sendiri keunggulan tamadun Islam yang gemilang menyebabkan mereka menyedari keunggulannya. Eropah bertekad untuk wujudkan kembali kegemilangan tamadun Yunani dan Rom. Pertembungan budaya Arab dan Eropah membawa perubahan intelektual bagi mencetuskan negara bangsa yang beridentitikan bangsa Eropah.

Kemunculan kerajaan Monarki Kebangsaan
·         Ia muncul pada abad ke 16 kerana sokongan rakyat dan golongan pertengahan melahirkan raja berkuasa mutlak dan pembentukan negara bangsa. Pengekalan kuasa melalui pemerintahan pusat, sistem dinasti, perkahwinan, peperangan, komplot dan penaklukan. Wujud di Eropah zaman monarki mutlak dan berkuasa melalui dinasti agung seperti Roman, Honanzollern, Bourbon dan Habsburg. Pembentukan negara bangsa Perancis oleh Louis  (1461-1483) dari dinasti Volois yang menakluki pemusatan kuasa di Paris. Raja Henry VII England melalui dinasti Tudor pemusatan kuasa di London.

Kesimpulan (
·         Kewujudan negara bangsa menunjukkan manusia semakin mempunyai semangat jati diri yang tinggi.